PACT Statement on Google's $1 Billion Commitment to Housing

PACT: People Acting in Community Together applauds Google’s recently-announced commitment of $1 billion in value toward relieving our current Bay Area housing crisis over the next 10 years. No doubt, this is an historic achievement, the most any single tech corporation has committed to address the severe shortage of affordable housing in our area. It is an enormous step in corporate responsibility, showing that corporations like Google can be good neighbors and contribute toward the community many of us call home, and we commend it.

We posit that this milestone would not have materialized were it not for the monumental efforts on the ground by residents aimed at putting pressure on both Google and our elected representatives, amplifying the stories of struggle in our cities and helping our potential new neighbors realize the severe impacts of their move into our communities. Displacement, mass eviction, and severe rent hikes have already begun as news of Google coming to San Jose spread across the media. We contend that the corporation would not have addressed its impact on housing until we, as a community, and in our work with coalitions such as SV Rising, made it an issue that could not be ignored. For all the groundwork, we also congratulate those people who joined in the efforts to boldly say #WeBelong!

Going forward, we seek to work with Google to ensure its commitments are met and that its contributions are going to those most in need: extremely low-income residents and those who are houseless.

With studies showing an estimated $1 billion needed each year to address the current need in housing across the Bay Area, we also encourage Google and other corporate developers to do more - to join dozens of other organizations, philanthropies and corporate actors to be part of making policy changes that will enable more housing in our communities for those who are most vulnerable, while protecting all tenants from unfair displacement.

We applaud Google for its bold move today, but the work does not end here. We must continue to enact good policy that holds corporations accountable for their detrimental impact, even as they bring tax dollars and jobs to our area. Our local policies must make plain that real community benefits are an expected and integral part of any corporate development.

We look forward to building more with our community and our partners in the coming months and years to address our area’s most urgent struggles through long-term and systemic solutions. Only then can we truly meet our housing needs as a region and a state, securing San José and the Bay Area as a place where all - across race, culture, and socio-economic status - can truly #Belong.

#PowerOfWe #AllIn4AllOfUs #WeBelong

———-

En PACT: People Acting in Community Together aplaudimos el compromiso recientemente anunciado de Google de $ 1 billón en valor para aliviar nuestra actual crisis de vivienda en el Área de la Bahía durante los próximos 10 años. Sin duda, este es un logro histórico, la mayoría de las empresas de tecnología que se han comprometido a abordar la grave escasez de viviendas asequibles en nuestra área. Es un paso enorme en la responsabilidad corporativa, que muestra que corporaciones como Google pueden ser buenos vecinos y contribuir a la comunidad que muchos de nosotros consideramos nuestro hogar y lo elogiamos.

Creemos que este hito no se habría materializado si no fuera por los esfuerzos monumentales en el terreno de los residentes para presionar a Google y nuestros representantes electos, amplificar las historias de lucha en nuestras ciudades y ayudar a nuestros nuevos vecinos potenciales a darse cuenta de lo grave Impactos de su traslado a nuestras comunidades. El desplazamiento, el desalojo masivo y los aumentos severos en los alquileres ya comenzaron a medida que las noticias de Google que venían a San José se difundieron por todos los medios. Sostenemos que la corporación no habría abordado su impacto en la vivienda hasta que nosotros, como comunidad, y en nuestro trabajo con coaliciones como SV Rising, hiciéramos un problema que no podía ignorarse. Por todo el trabajo de base, también felicitamos a las personas que se unieron en los esfuerzos para decir audazmente "WeBelong!"

En el futuro, buscamos trabajar con Google para garantizar que se cumplan sus compromisos y que sus contribuciones vayan a los más necesitados: los residentes de ingresos extremadamente bajos y los que no tienen vivienda.

Con un estimado de $ 1 billón cada año para satisfacer la necesidad actual de vivienda en toda el Área de la Bahía, también alentamos a Google y otros desarrolladores corporativos a hacer más: unirse a docenas de otras organizaciones, organizaciones filantrópicas y actores corporativos para que sean parte de los cambios de políticas. eso permitirá más viviendas en nuestras comunidades para aquellos que son más vulnerables, mientras protege a todos los inquilinos de desplazamientos injustos.

Aplaudimos a Google por su audaz movimiento hoy, pero el trabajo no termina aquí. Debemos continuar implementando una buena política que responsabilice a las corporaciones por su impacto negativo, incluso cuando traen dólares de impuestos y empleos a nuestra área. Nuestras políticas locales deben dejar claro que los beneficios reales de la comunidad son una parte esperada e integral de cualquier desarrollo corporativo.

Esperamos construir más con nuestra comunidad y nuestros socios en los próximos meses y años para abordar las luchas más urgentes de nuestra área a través de soluciones sistémicas a largo plazo. Solo así podremos realmente satisfacer nuestras necesidades de vivienda como región y como estado, asegurando a San José y al Área de la Bahía como un lugar donde toda la raza, la cultura y el estatus socioeconómico puedan realmente #Belong.